14 Noiembrie 2025

În data de 13 noiembrie 2025 a avut loc ediția a XI-a a Conferinței Internaționale organizate anual de Institutul de Studii Financiare (ISF). De data aceasta, tema abordată a fost “Inteligență Artificială și Transformare Digitală în Piețele Financiare: România în pas cu noile tendințe”. Ca în fiecare an, evenimentul s-a bucurat de participarea unor profesioniști de cel mai înalt nivel din piețele financiare, mediul academic și instituții de supraveghere, iar esența discuțiilor poate fi exprimată printr-o întrebare care, de altfel, preocupă astăzi întreaga omenire: Este Inteligența Artificială un  instrument în mâna omului sau a devenit deja un factor de transformare a societății?

Accentul s-a pus  pe piețele financiare, iar concluziile conduc spre ideea că AI este, cel puțin în acest moment, mai degrabă un instrument care poate chiar să augmenteze eficiența muncii umane și interacțiunea directă cu clientul, dar aceste procese implică riscuri pe care trebuie să învățăm să le gestionăm. 

 

Conferința a beneficiat de participarea extraordinară a doamnei Dr. Katharina HÖHN, președinte (chairman) al Eficert, singura organizație europeană dedicată educației în asigurări. Anunțând și că viitorul președinte al Eficert a fost ales Cătălin Câmpeanu, secretar general al ISF, doamna HÖHN, a vorbit despre principiile urmărite de organizație și ideea de la care a pornit înființarea acesteia. Eficert include mai multe organizații dedicate educației în asigurări  din 13 țări europene, printre care și România. ”  Când am început să construim Eficert, m-am gândit că sunt singura din Germania care fac asta, adică educație în asigurări și că, probabil, există astfel de situații și în alte țări. La început ne întâlneam pentru discuții, fără a avea un cadru formal. Apoi ne-am gândit că este nevoie de instituționalizare.  Tot ce facem, facem într-o structură europeană. Nu mi-aș putea face treaba, dacă nu aș ști cum se aplică  ea în celelalte țări, de aceea suntem mereu în contact. Schimbăm idei pe toate temele importante. Am avut chiar ieri o discuție despre AI. Cum să construim o aplicație de vânzare cu ajutorul AI? Cum să creăm instrumente educaționale? Fiecare individ își poate crea cu AI propriul univers, dar este el unul correct?  Până la urmă, ceea ce facem noi ține de cultura europeană. Cred că toți, când mergem în alte țări, trebuie să ne păstrăm identitatea, dar să facem permanent schimb de idei. Când vorbim despre AI, trebuie să nu uităm că suntem în AI, oamenii au creat AI. “ a explicat președintele Eficert.

Inteligența Artificială, un instrument în supravegherea piețelor pe care ASF nu îl ignoră

În deschiderea evenimentului, președintele Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), Alexandru Petrescu, a vorbit despre felul în care instituția pe care o conduce se adaptează evoluției tehnologice, punând accent pe utilitatea digitalizării în activitatea de prevenție și de ghidare a piețelor. “  Transformarea digitală devine un subiect dominant. Ne-am asumat la ASF un mandat clar privind digitalizarea. Nivelul de interconectivitate, capacitatea de a livra imagini plenare încă are loc de perfecționare. Așa că ne-am focusat și pe zona de digitalizare. Am securizat o finanțare de aproape 20 de milioane de euro și suntem în proces de digitalizare. Din estimările noastre, undeva până la sfârșitul mandatului  vom avea o instituție digitalizată care, în esență, va putea să se pună în amonte și să aibă capacitatea de a identifica devierea economică, devierea de la principiile de bonitate și de funcționalitate din timp. Vrem să constatăm puțin și preveni și ghida mai mult”, a declarat președintele ASF.

Prim-vicepreședintele instituției, Gabriel Avrămescu, a detaliat, vorbind despre importanța fundamentală a valorii umane în raport cu orice altceva.  “ Am întrebat Chat GPT ce investiții pot face la BVB.  La început a spus că nu este în măsură să dea sfaturi de investiții. Apoi, după ce am insistat, a conceput un răspuns. În top 5 erau companiile de stat, mai ales energie. Deci a făcut un pas pe care, în mod normal, consultanții nu îl pot face. Tocmai de aceea, cred că aceste instrumente nu pot înlocui interacțiunea umană și cunoașterea fiecărui beneficiar. Trebuie să avem în vedere și cât de sigure sunt datele noastre și câtă încredere putem avea în algoritm. Ține de inovație și de protecție și noi ne dorim să punem pe primul loc valoarea umană și să avem un proces transparent de digitalizare. “, a declarat Avrămescu.

 Oficialul ASF a amintit și că instituția pe care o reprezintă va trebui să gestioneze și autorizarea consultanților financiari din mediul online, o misiune care se dovedește complicată, având în vedere nu doar numărul și audiența ridicată a acestor consultanți, dar și modul în care unii dintre ei înțeleg să se comporte. La ASF vom autoriza și acei consultanți financiari din spațiul virtual.  Obvservam zilele trecute, de exemplu, că un influencer cu un public destul de larg, își ardea diploma de licență . Astfel de gesturi nu sunt normale. De aceea vrem ca oamenii să știe ce riscuri implică urmărirea unei astfel de platforme. Un consumator informat este temelia unei piețe financiare solide și stabile. Pe lângă educație, supravegherea trebuie să fie fermă. Fiecare pas trebuie făcut cu atenție și echilibru. Trebuie să vorbim despre responsabilitate.”, a încheiat prim-vicepreședintele ASF.

Întreaga conferință poate fi urmărită AICI.

Președintele ISF, Valentin Ionescu, merge către aceeași concluzie: tehnologia trebuie să servească oamenii, nu invers. Acesta amintește că ISF sprijină educația și în această direcție.
 

Tehnologia trebuie să servească oamenii - iar inovația digitală, în special utilizarea responsabilă a inteligenței artificiale, poate deveni un pilon al protecției consumatorilor. Datele arată clar: AI reduce semnificativ incidentele de fraudă și permite o înțelegere mai fină a comportamentului clientului, ceea ce înseamnă produse mai bine adaptate nevoilor reale. În același timp, trebuie să respectăm un cadru clar de reglementare - AI Act, DORA și GDPR sunt instrumente esențiale pentru a garanta echilibrul între progres tehnologic și respectarea drepturilor fundamentale. Institutul de Studii Financiare sprijină educația în acest domeniu, formând profesioniști capabili să folosească AI cu responsabilitate, în interesul clientului. În fața acestei transformări, cheia rămâne încrederea. Tehnologia avansează, dar protecția consumatorului și integritatea pieței trebuie să rămână prioritare.”, a declarant Valentin Ionescu.

 

Cătălin Câmpeanu, secretar general al ISF, vede dezvoltarea AI ca o nouă revoluție industrială. “ Este un fel de nouă revoluție industrială, dar aceste provocări înseamnă și oportunități. Trebuie să le vedem ca atare. Inteligența artificială este un instrument. Nu este ceva de care să ne fie teamă. Trebuie să îl folosim, dar trebuie să îl folosim corect. + Noi trebuie să înțelegem că nu suntem singuri. Suntem în Uniunea Europeană. Fiecare țară se dezvoltă în direcția ei. Fiecare țară învață anumite lucruri. În momentul în care suntem într-o rețea internațională, într-o rețea europeană, așa cum Institutul de Studii Financiare este membru EFICERT, avem oportunitatea extraordinară de a învăța, de a înțelege ceea ce fac colegii noștri din alte țări ale Uniunii Europene.”, a declarant Câmpeanu.

Profesioniștii din piețe văd Inteligența Artificială ca un facilitator al relației cu actualii și viitori consumatori de produse financiare

Pornind de la anunțul prim-vicepreședintelui ASF, conform căruia autoritatea se va ocupa și de consultanții online, Radu Hanga, președintele Bursei de Valori București (BVB) a spus că aceasta poate fi o oportunitate pentru atragerea mai multor investitori, în contextul în care Bursa traversează oricum cea mai bună perioadă a sa din acest punct de vedere.  “Trebuie să vedem cum ajutăm, folosind tehnologia, ca investitorii să meargă spre companii. Autorizarea consultanților din online este o sarcină dificilă și provocarea este să vedem cum facem să îi asimilăm. Ei au un public mult mai larg decât noi. Vrem să mergem și noi către publicul larg? Pentru mine, răspunsul  este evident: da. Adică mi-aș dori ca tot mai mulți oameni care se mișcă în zona online să devină investitori. Încercăm să facem un mecanism cât mai rapid de comunicare. Am ajuns deja la 10-15.000 de conturi noi deschise în fiecare trimestru. Avem 225.000 de conturi la BVB. Măsura succesului nostru este mărimea audienței. Cred că valoarea pe care noi o adăugăm este legată de numărul oamenilor din audiență. Poate peste 5 ani vom avea un milion de investitori. Mi-aș dori să ajungem acolo, mi-aș dori să furnizăm tehnologia necesară pentru a atrage publicul către investiții. “, a spus Hanga.

Într-o intervenție foarte aplicată, Cătălin Vasile, director de vânzări al NN, aduce o notă de optimism în ceea ce privește interacțiunea omului cu AI. Concluzia sa este una singură: Inteligența Artificială nu va elimina rolul uman ci, dimpotrivă, îl va augmenta.

Segmentarea socială nu mai funcționează. Acum este o segmentare în funcție de abilități și preferințe. În funcție de preferința clientului și în funcție de modul în care își dorește interacțiunea. Majoritatea își dorește ca primul contact să fie uman, dar în servisare se dorește mai mult digital.  Inteligența Artificială ne-a ajutat foarte mult în zona de procese. Riscul operațional este mult mai mic când se utilizează AI. În acest fel, acțiunea umană este degravată de tot ce înseamnă operațional și ne putem concentra pe empatie. Altfel spus, AI potențează valoarea umană în asigurări. Cei 1700 de consultanți nu se mai uită la procese, se uită la nevoile clienților. Mai este un aspect. Tehnologia ne ajută foarte mult și în zona de conformare. Cât timp acțiunile sunt monitorizate, transcrise, confortul pe care îl avem este unul mult mai bun. Conformarea înseamnă construirea încrederii. Ca industrie construim această încredere. Tehnologia ne ajută foarte tare. Nu vedem un pericol de a înlocui acțiunea umană ci de a o îmbunătății. Cred că suntem în proces de adaptare.”, a declarat reprezentantul NN. 

 

-